27 grudnia 2018r. grupa mieszkańców Moraska i Umultowa (Grupa Inicjatywna „Zespół Północ”) przedstawiła idée fixe systemu komunikacji na Morasku-Radojewie-Umultowie, polegającej na utworzenie autonomicznego układu komunikacyjnego na północ od torów kolejowych bocznicy kolejowej, zsynchronizowanego z pętlą Pestki. Obecni na zebraniu mieszkańców Moraska jednomyślnie poparli koncepcję i udzielili poparcia grupie inicjatywnej.
Założenia inwestycyjne
to:
1. budowa po północnej stronie linii
kolejowej „odcinającej” Morasko-Radojewo-Umultowo od miasta, vis a vis pętli
Pestki, parkingu Park & Ride (dalej P&R)
2. doprowadzenie do parkingu P&R
ulicy będącej przedłużeniem ul. Deszczowej biorącej początek na skrzyżowaniu ul.
Morasko i ul. Leśnej w Suchym Lesie
3. doprowadzenie do parkingu P&R
ulicy będącej przedłużeniem uli. Krygowskiego na Umultowie
4. wykonanie bezkolizyjnego przejścia
dla pieszych i rowerzystów przez tory kolejowe w najkrótszym dystansie do pętli
tramwajowo-autobusowej Pestki (w poziomie lub kładką nad torami ze schodami
ruchomymi z obydwu stron i/lub windami)
5. wybudowanie drugiego terminala obecnego
dworca autobusowego ZTM pętli Pestki w sąsiedztwie P&R – powstanie terminala
Dworca Autobusowego Północ (DAP)
6. zaplanowanie i wybudowanie w
perspektywie planów metropolii takiego przystanku Kolei Metropolitalnej przy
kampusie UAM, aby nastąpiło jego zintegrowanie z obecnym terminalem dworca
autobusowego i terminalem północnym (DAP), tak, aby z chwilą uruchomienia tej
odnogi Kolei Metropolitalnej miasto płynnie przeszło do realizacji integracji
7. doprowadzenie do DAP ścieżek
rowerowych oraz chodników dla pieszych: w układzie równoleżnikowym (wzdłuż
nowych ulic), oraz liczniejszych południkowych (doprowadzających rowerzystów i
pieszych jak najkrótszą drogą pętli Pestki); budowa kompatybilnego parkingu
Bike&Ride
Nowa organizacja
komunikacji samochodowej i autobusowej na M-R-U:
1. A. Autobusy
obsługujące wyłącznie Morasko-Radojewo-Umultowo operują z Dworca Autobusowego
Północ w pętli DAP-Morasko-Radojewo-Umultowo-Dworzec Autobusowy Północ.
2. B.
Samochody
osobowe dowożące mieszkańców północnych osiedli oraz gmin ościennych dojeżdżają
do P&R i parkują, kierowcy i pasażerowie przesiadają się na komunikacje
zbiorową na pętli Pestki
Oczekiwany efekt:
a/ odciążenie
przejazdów przez tory ulic zbiorczych Morasko i Umultowskiej (Krygowskiego) oraz prawdopodobne radykalne odkorkowanie przejazdów
kolejowych w porze rannej i popołudniowej dni roboczych (wiele aut po prostu zaparkuje na parkingu
P&R zamiast przejeżdżać tory)
b/ sprawniejsza,
szybsza i spodziewana częstsza komunikacja autobusowa w pętli DAP–
Deszczowa-Morasko-Jaśkowiaka-Naramowicka-Radojewo-Naramowicka-Dziegielowa-Krygowskiego-DAP
i odwrotnie, bowiem autobusy nie będą musiały przekraczać krytycznych torów
kolejowych
c/ zmniejszenie ruchu
samochodów wjeżdżających, parkujących i przejeżdżających przez osiedla
Sobieskiego i dalszą część Piątkowa a co za tym idzie zmniejszenie smogu,
hałasu, zawsze niebezpiecznego dla pieszych ruchu na ulicach i zwiększenie
miejsc parkingowych dla lokalnych mieszkańców
d/ wymierne efekty ekonomiczne dla miasta (w kosztach
komunikacji publicznej)

Dotychczas zostały przeprowadzone rozmowy: w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Wydziale Architektury i Urbanistyki, ZDM-ie, ZTM-ie, z kanclerzem UAM, z pracownikiem Biura Metropolii nieodpowiadającym za zagadnienia transportowe i komunikacyjne, z przedstawicielem kolei w biurze PLK na Niepodległości w Poznaniu, z radnym i przewodniczącym miejskiej Komisji Planowania Przestrzennego Mikułą. Wszyscy
interlokutorzy poparli koncepcję, potwierdzili, że jest to jedyna realna koncepcja rozwiązania problemów komunikacyjnych na północy Poznania w najbliższych dekadach.
interlokutorzy poparli koncepcję, potwierdzili, że jest to jedyna realna koncepcja rozwiązania problemów komunikacyjnych na północy Poznania w najbliższych dekadach.
Wiesław Rygielski
Przewodniczący
Zarządu Osiedla Morasko-Radojewo
prowodyr projektuw Poznaniu, w czerwcu 2019r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.