środa, 26 czerwca 2019

Ring Północny - koncepcja układu komunikacyjnego na Morasku-Radojewie-Umultowie.




27 grudnia 2018r. grupa mieszkańców Moraska i Umultowa (Grupa Inicjatywna „Zespół Północ”) przedstawiła  idée fixe systemu komunikacji na Morasku-Radojewie-Umultowie, polegającej na utworzenie autonomicznego układu komunikacyjnego na północ od torów kolejowych bocznicy kolejowej, zsynchronizowanego z pętlą Pestki. Obecni na zebraniu mieszkańców Moraska jednomyślnie poparli koncepcję i udzielili poparcia grupie inicjatywnej.




Założenia inwestycyjne to:
     

1. budowa po północnej stronie linii kolejowej „odcinającej” Morasko-Radojewo-Umultowo od miasta, vis a vis pętli Pestki, parkingu Park & Ride (dalej P&R)


2.  doprowadzenie do parkingu P&R ulicy będącej przedłużeniem ul. Deszczowej biorącej początek na skrzyżowaniu ul. Morasko i ul. Leśnej w Suchym Lesie


3.  doprowadzenie do parkingu P&R ulicy będącej przedłużeniem uli. Krygowskiego na Umultowie


4. wykonanie bezkolizyjnego przejścia dla pieszych i rowerzystów przez tory kolejowe w najkrótszym dystansie do pętli tramwajowo-autobusowej Pestki (w poziomie lub kładką nad torami ze schodami ruchomymi z obydwu stron i/lub windami)


5.  wybudowanie drugiego terminala obecnego dworca autobusowego ZTM pętli Pestki w sąsiedztwie P&R – powstanie terminala Dworca Autobusowego Północ (DAP)


6. zaplanowanie i wybudowanie w perspektywie planów metropolii takiego przystanku Kolei Metropolitalnej przy kampusie UAM, aby nastąpiło jego zintegrowanie z obecnym terminalem dworca autobusowego i terminalem północnym (DAP), tak, aby z chwilą uruchomienia tej odnogi Kolei Metropolitalnej miasto płynnie przeszło do realizacji integracji


7. doprowadzenie do DAP ścieżek rowerowych oraz chodników dla pieszych: w układzie równoleżnikowym (wzdłuż nowych ulic), oraz liczniejszych południkowych (doprowadzających rowerzystów i pieszych jak najkrótszą drogą pętli Pestki); budowa kompatybilnego parkingu Bike&Ride


Nowa organizacja komunikacji samochodowej i autobusowej na M-R-U:
 

1. A. Autobusy obsługujące wyłącznie Morasko-Radojewo-Umultowo operują z Dworca Autobusowego Północ w pętli DAP-Morasko-Radojewo-Umultowo-Dworzec Autobusowy Północ.


2.  B.  Samochody osobowe dowożące mieszkańców północnych osiedli oraz gmin ościennych dojeżdżają do P&R i parkują, kierowcy i pasażerowie przesiadają się na komunikacje zbiorową na pętli Pestki


Oczekiwany efekt:

a/ odciążenie przejazdów przez tory ulic zbiorczych Morasko i Umultowskiej (Krygowskiego)  oraz prawdopodobne radykalne odkorkowanie przejazdów kolejowych w porze rannej i popołudniowej dni roboczych  (wiele aut po prostu zaparkuje na parkingu P&R zamiast przejeżdżać tory)


b/ sprawniejsza, szybsza i spodziewana częstsza komunikacja autobusowa w pętli DAP– Deszczowa-Morasko-Jaśkowiaka-Naramowicka-Radojewo-Naramowicka-Dziegielowa-Krygowskiego-DAP i odwrotnie, bowiem autobusy nie będą musiały przekraczać krytycznych torów kolejowych


c/ zmniejszenie ruchu samochodów wjeżdżających, parkujących i przejeżdżających przez osiedla Sobieskiego i dalszą część Piątkowa a co za tym idzie zmniejszenie smogu, hałasu, zawsze niebezpiecznego dla pieszych ruchu na ulicach i zwiększenie miejsc parkingowych dla lokalnych mieszkańców


d/ wymierne efekty ekonomiczne dla miasta (w kosztach komunikacji publicznej)

    




Koncepcja parkingu P&R i Dworca Płnocnego     Proponowany schemat komunikacji na M-R-U wpisuje się w od lat oczekiwane przez mieszkańców rozwiązanie problemu komunikacji drogowej na Morasku, Radojewie, Umultowie, problemu potęgującego się z powodu postępującego przyrosty mieszkańców i samochodów w północnych osiedlach Poznania i gminach ościennych. Świadomie nie poruszamy sprawy przedłużenia tramwaju w kierunku Moraska lub Radojewa, ani też budowy kolejnego przejazdu przez tory. Być może - za kilkanaście, kilkadziesiąt lat - dojdzie do wzmiankowanego przez różne prominentne osoby w mieście - wybudowania wiaduktów lub tuneli łączących ulice zbiorcze M-R-U z Piątkowem, wybudowanie szybkiego tramwaju na podporach przez teren UAM jednak jest to „pieśń przyszłości”, a mieszkańcy danych dzielnic potrzebują rozwiązania problemów komunikacyjnych na dziś. 

Dotychczas zostały przeprowadzone rozmowy: w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, Wydziale Architektury i Urbanistyki, ZDM-ie, ZTM-ie, z kanclerzem UAM, z pracownikiem Biura Metropolii nieodpowiadającym za zagadnienia transportowe i komunikacyjne, z przedstawicielem kolei w biurze PLK na Niepodległości w Poznaniu, z radnym i przewodniczącym miejskiej Komisji Planowania Przestrzennego Mikułą. Wszyscy 
interlokutorzy poparli koncepcję, potwierdzili, że jest to jedyna realna koncepcja rozwiązania problemów komunikacyjnych na północy Poznania w najbliższych dekadach.

   

Wiesław Rygielski


Przewodniczący Zarządu Osiedla Morasko-Radojewo
prowodyr projektu

w Poznaniu, w czerwcu 2019r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Ważny post: Co możemy zrobić dla poprawy komunikacji samochodowej

Ring Północny - koncepcja układu komunikacyjnego na Morasku-Radojewie-Umultowie.

27 grudnia 2018r . grupa mieszkańców Moraska i Umultowa (Grupa Inicjatywna „Zespół Północ”) przedstawiła  idée fixe systemu komunikac...