Kładki w Czerwonaku i Owińskach
... to dwa osobne tematy: 1) budowa kładki w Czerwonaku - na wysokości portu Akwen Marina:To temat prowadzony przez Miasto Poznań (Biuro Koordynacji Projektów). Obecnie (wrzesień 2920) jest na etapie opracowania koncepcji- obecnie trwają ostatecznie uzgodnienia z RZGW. Temat ten jest połączony z wydłużeniemścieżki pieszo-rowerowej Wartostrada w kierunku na północ od Mostu Lecha.Na razie planuje się wykonanie koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego.Opracowania te powstaną jeszcze w tym roku.
2) budowa kładki w Owińskach:
Temat prowadzony przez gminę Czerwonak, to Gmina Czerwonak zlecałaopracowanie całej dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę (uzyskano je w tym roku). Lokalizacja kładki na wysokości Owińsk - nieco na południeod Ośrodka dla niewidomych. Z uwagi na to, że pojawiła się możliwość uzyskania dofinansowania dla tego zadania
Miasto startujemy z nim w konkursie - stąd zbierane są deklaracji poparcia dla realizacji projektu. Złożenie wniosku o dofinansowanie planowane jest do końca września br.
To temat prowadzony przez Miasto Poznań (Biuro Koordynacji Projektów). Obecnie (wrzesień 2920) jest na etapie opracowania koncepcji- obecnie trwają ostatecznie uzgodnienia z RZGW. Temat ten jest połączony z wydłużeniemścieżki pieszo-rowerowej Wartostrada w kierunku na północ od Mostu Lecha.Na razie planuje się wykonanie koncepcji oraz Programu Funkcjonalno-Użytkowego.Opracowania te powstaną jeszcze w tym roku.
Temat prowadzony przez gminę Czerwonak, to Gmina Czerwonak zlecała
Opinia Zarządu Osiedla Morasko-Radojewo
Dotycząca:
Koncepcji „Wydłużenie trasy pieszo rowerowej Wartostrada w Poznaniu na północ w kierunku gminy Czerwonak oraz budowa kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Wartę w Czerwonaku” – część liniowa
Zarząd z uznaniem podchodzi do przedstawionej koncepcji. Liczymy, że nasze uwagi będą wzięte pod uwagę, przy przygotowaniu Programu Funkcjonalno-Użytkowego.
Z przedstawionych odcinków za najwłaściwszy uważamy odcinek A, E oraz jak najbardziej F i G.
Uważamy, ze dany odcinek Wartostrady (dalej WS) powinien być nie tylko najłatwiejszą do pokonania trasą tranzytową północ-południe ale fantastyczną atrakcją dla Poznaniaków. Dlatego też gorąco optujemy za odcinkiem A koncepcji.
Powinien on prowadzić najpiękniejszymi fragmentami terasy nadzalewowej, jak najbliżej koryta Warty lub skłonu starorzeczy. Absolutnie nie widzimy na odcinkach leśnych nawierzchni bitumicznej, która zepsułaby przyrodniczy charakter całości. Sugerujemy wykonanie nawierzchni z gruntu rodzimego stabilizowanego
WS biegnie w dużym stopniu terenami o bogatym drzewostanie w tym lasem sosnowym na piaskach doliny Warty. Bardzo zależałoby nam, aby kosztem szerokości WS oszczędzić jak najwięcej drzew przed wycinkom. Wzorem podobnie zlokalizowanych tras w Europie czy na Helu warto ocalić drzewa (żywe czy nawet stare, obumarłe ale bezcenne dla ekosystemu) budując objazdy z obu stron czy wykonać mijanki poprzedzone znakiem informującym użytkowników.
Radojewo (oczywiście również Biedrusko) nie ma żadnej drogi pieszej ani rowerowej łączącej je ze śródmieściem Poznania, więc dla szeregu mieszkańców Wartostrada może być bezpieczną drogą „zbiorczą”.
Odcinek A:
- tam, gdzie przebieg WS pokrywa się z istniejącymi ścieżkami A.1-A.2, A.3-A.4 aprobujemy nawierzchnię bitumiczną. Tylko tam
- tam gdzie WS przebiega przez tereny, gdzie dzisiaj są ścieżki polne, czy leśne, lub gdzie niezbędne będzie wykonanie nowego przejścia/przejazdu przez las – proponujemy wykonanie nawierzchni z gruntu rodzimego stabilizowanego (nawierzchnia bitumiczna byłaby narażona na wybrzuszenia przez korzenie pobliskich drzew, co jest sytuacją fatalną dla rowerzystów
- aprobujemy oświetlenie i monitoring WS na odcinku A przy moście Lecha (A.1-A.2 i A.3-A.4). Pozostała część WS biegnąca terenami cennymi przyrodniczo powinna pozostać wolna od zanieczyszczenia sztucznym światłem
- czy rzeczywiści A.9-A.10 wymaga wycięcia drzew? Czy nie można wykonywać obustronnych objazdów drzew, mijanek? To piękny kawałem terenu i nawet warto pokusić się o zaprojektowanie przystanku pomiędzy drzewami (bez układania zbędnej nowej nawierzchni) z widokiem na Staw Mlyński
- proponowalibyśmy, aby z punktu kładki przez Wartę powrót do punktu A.11 (E-sięgacz) poprowadzić innym duktem leśnym niż wyznaczona w koncepcji trasa z ostrym skrętem na północ. Uatrakcyjni to drogę N-S czy S-N użytkownikom, którzy nie zamierzają przekraczać Warty ale z ciekawości podjada do kładki
Jak najbardziej cenne jest połączenie WS z ul. Karpią C.1, -2, -3. Odcinek krótki, ale powinien być koniecznym uzupełnieniem (a nie wariantem) odcinka A.
W pobliżu ścieżki na przedłużeniu ul. Karpiej znajduje się zapuszczony i śmierdzący obiekt Aquanetu. Należałoby zobligować Aquanet do zadbania o obiekt, w tym zabezpieczenia przed emisją odoru, który będzie uderzał w nozdrza użytkowników WS.
Zarząd nie stwierdza istotnego naruszenia stanu obrzeży użytków ekologicznych, przez które przechodzić będzie WS ( o ile wykonawca zachowa staranne wykonywana prac i zabezpieczenie wcześniej opisanego do zachowania drzewostanu).
Do oznakowania WS proponujemy dodać tablice informujące o ciekawym miejscach na tracie – z punktu widzenia geomorfologa, geografa i przyrodnika (np. o rodzaju drzewostanu, typu lasu (łęgi, bór), starorzecze Warty, Staw Młyński na Różanym Potoku, itp.) jak i kierunkowe (do kładki przez Wartę, do Wilczego Młyna, Droga kolumny wojsk napoleońskich), do punkty A22 - no właśnie, jak to opisać?).
Będziemy bardzo usatysfakcjonowani, jeśli Miasto zrealizuje bez zbędnej zwłoki opiniowaną przez Zarząd Osiedla w/w koncepcję.
W Poznaniu, 24 kwietnia 2020
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.